הנחת היסוד בהסכמים עם הערבים הייתה שבראשם עומדים משטרים "חזקים", אולי עריצים, שיודעים לשלוט בנתיניהם הרבה יותר טוב מישראל, בלא דמוקרטיה, זכויות אדם, בתי משפט עצמאיים וכיוצא באלה זוטות. יתר על כן, ההנחה הייתה המשטרים האלה הם לנצח. המרד הערבי, יהיה שמו כפי שיהיה, משנה את ההנחה הזאת מן הקצה לקצה ומחייב חשיבה חדשה.
ניקח כדוגמה, לא חשובה במיוחד, את דרישתו של ביבי להכרה בישראל כמדינה יהודית. נניח שתמורת וויתור כזה או אחר של ישראל, או עוד מליארד דולר מארה"ב, עבאס יסכים. איזה ערך יש להסמכה הזאת? שאלת המפתח היא איך הציבור או הרחוב הפלסטיני רואה את הדברים. כך גם בכל הסוגיות האחרות. הצורך לדבר עם הרחוב איננו עניין של טקטיקה בלבד אלא של מהות שמכתיבה את הטקטיקה.
לא ניתן להגיע למתווה הסדר כזה שדשים בו בלי סוף מאז אוסלו, לא כיוון, כפי שטוען יוסי ביילין, ביבי לא רוצה ועבאס לא יכול. אפילו רצו ויכלו, הסדר לפי המתווה הזה הוא מתכון למלחמה חדשה. בלא שיבשילו תנאים בשטח, שום שלום בפיסת ארץ קטנה הזאת, בתוך מרקחה גועשת לא יחזיק מעמד. אי אפשר לעשות שלום עם הגדה כן ועם עזה לא. אי אפשר לעשות שלום עם מדינה לעתיד, שרוחשת אנטישמיות, שעומדת על זכות השיבה, ושדורשת להיות נקייה מיהודים.


משה דיין הבין היטיב את הצורך לדבר עם שכנים, אויבים או לא, ובשל כך נשמר השקט בגדה. בזמנו למחבל פלסטיני משכם הייתה "תאונת עבודה" שבה נהרג בן למשפחה מכובדת ואנטי ישראלית קיצונית. דוד פרחי שהיה איש הממשל, התקשר לראש המשפחה ואמר לו איך נהרג בן משפחתו. המכובד לא האמין. פרחי הזמין אותו לחקירת המחבל מעבר לחלון. המכובד השתכנע ואמר שאין הוא חוזר מטענה כל שהיא שיש לו נגד ישראל אבל הוא מרגיש עצמו "חייב.” ה"חוב" נגבה יותר מאוחר. השיח עם אויב לא גרם נזק לישראל.
עמידה על זכויות אדם בישות הפלסטינית, התנגדות נחרצת לעיקרון של היות הרשות הפלסטינית יודן ריין, ולהכרח של פלסטינים ומיעוט יהודי לחיות זה בצידו של זה יעצימו גם את מעמדה בינלאומי של ישראל, ואת יכולת ההסברה שלה. הוויכוח על הגבולות בבוא העת יהיה יותר קל והחלפת שטחים תהיה באינטרס של שני הצדדים ולא שיח לא חכם ביותר על "התנחלויות לא חוקיות". הפיתרון הזה משלב בתוכו את היתרונות של "שתי מדינות לשני העמים" ושל "מדינה דו לאומית", בלא החסרונות המובנים בתוכן.
יתר על כן המתווה של שתי מדינות ובכל אחת ואחת מהן רוב ומיעוט מסלק את הטראומה של נסיגה ופינוי בכוח של המתיישבים וכך מעצים את סולידריות הלאומית ומסלק את השנאה שבספין ימין-שמאל, וכך גם מקל על פתרונות בעתיד.
אין תגובות:
הוסף רשומת תגובה